Permalänk
Medlem

Egen hostad server till domän.

Hej vet ej om det är rätt sida att lägga på men försöker ändå.

Har fått ett publik ip på min router nu efter många om o men med Bahnhof

Men nu vill jag få den till en domän så istället för jag connectar till min spelserver med
Ip:port

Så vill jag connecta via
Play.domännamn.com

Hur gör jag detta på lättast sätt?
Läst lite om Ip>dns>domän,

Eller hur funkar der hela?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du kan antingen skaffa en köpt eller gratis domän. De domännamnen du betalar för ger dig fler alternativ, men i princip fungerar de likadant. Du loggar in på tjänsten och knappar in din IP-adress i "domänposter" eller liknande, om det står på svenska. I andra fall DNS. Sedan vidarebefordras alla besök till din domän till din IP adress.

Några gratisalternativ: No-ip, FreeDNS

Några betalda alternativ: Godaddy, Loopia

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0r21:

Du kan antingen skaffa en köpt eller gratis domän. De domännamnen du betalar för ger dig fler alternativ, men i princip fungerar de likadant. Du loggar in på tjänsten och knappar in din IP-adress i "domänposter" eller liknande, om det står på svenska. I andra fall DNS. Sedan vidarebefordras alla besök till din domän till din IP adress.

Några gratisalternativ: No-ip, FreeDNS

Några betalda alternativ: Godaddy, Loopia

Okej så jag behöver inte dns och en domän, räcker alltså bara med att köpa en domän?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

DNS har du alltid, du behöver ett domännamn.

Jasså varför köper man DNS om man nu alltid har det ?
Förlåt kanske dum fråga xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cikk:

Jasså varför köper man DNS om man nu alltid har det ?
Förlåt kanske dum fråga xD

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A4nnamnssystemet

DNS kan man väl säga ingår när du köper/har ett domän-namn

Citat:

Domännamnssystemet eller DNS (från engelskan: Domain Name System) är ett system för att förenkla adressering av datorer på IP-nätverk som till exempel internet. Det kopplar ihop domännamn (av typen www.example.com) med IP-adresser (av typen 192.0.2.26), som används för den egentliga kommunikationen.[1] Domännamnssystemet används också som en mer generell databas. DNS är en del av internets infrastruktur och går att likna vid en telefonkatalog som kopplar ihop ett telefonnummer med en person eller ett företag. IP-adressen är nödvändig för att dirigera trafiken på internet.[2]

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A4nnamnssystemet

DNS kan man väl säga ingår när du köper/har ett domän-namn

Förutom hos Loopia (i alla fall senast för några år sedan innan jag bytte). Där kostade det kanske 170kr/år.

Numera hanterar jag min domän via Cloudflare helt gratis.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Förutom hos Loopia (i alla fall senast för några år sedan innan jag bytte). Där kostade det kanske 170kr/år.

Numera hanterar jag min domän via Cloudflare helt gratis.

Hm, bra att veta. De (kanske 3 olika) jag provat hittills har det ingått. Likadant de jag jämförde med när jag letade sist. Fått mig att tro att det alltid ingår!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A4nnamnssystemet

DNS kan man väl säga ingår när du köper/har ett domän-namn

Okej så man kan säga att Dns och domän är samma sak? 😊

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cikk:

Okej så man kan säga att Dns och domän är samma sak? 😊

Nja DNS är namnuppslag och allt uppkopplat är beroender av det,ungefär som en telefonbok. En domän består av namn och toppdomän (.se, .com etc) och ibland underdomäner typ sv.facebook.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nja DNS är namnuppslag och allt uppkopplat är beroender av det,ungefär som en telefonbok. En domän består av namn och toppdomän (.se, .com etc) och ibland underdomäner typ sv.facebook.com

Aha okej, då hänger jag men lite mera iaf. 😊 man lär sig var dag som man ibland säger 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cikk:

Aha okej, då hänger jag men lite mera iaf. 😊 man lär sig var dag som man ibland säger 😊

Om du inte har en permanent ip fast adress (inte så bra för privat internet), så behöver du en ddns. Det finns gratistjänster för ddns. T.ex. https://www.duckdns.org/
Du pekar sen din domän mot din ddns som pekar på din ip.
Domän>DDNS>din ip.
Det ddns tjänsten gör är att din server kan kommunicera med den för att uppdatera din ip adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Om du inte har en permanent ip fast adress (inte så bra för privat internet), så behöver du en ddns. Det finns gratistjänster för ddns. T.ex. https://www.duckdns.org/
Du pekar sen din domän mot din ddns som pekar på din ip.
Domän>DDNS>din ip.
Det ddns tjänsten gör är att din server kan kommunicera med den för att uppdatera din ip adress.

Men kan kan få både DNS+Domän när man köper/använder gratis Domän sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cikk:

Men kan kan få både DNS+Domän när man köper/använder gratis Domän sida?

Du kan se DNS som telefonboken, telefonnummer = ip, namn = DNS.
Domän kan du se som en post i telefonkatalogen. Som att du lägger till en person med namn + telefonnummer.

Med domän så kan du bestämma/kontrollera "namnet" + "telefonnumret" själv, typ.

Så istället för Per Persson tel: 070-123456789
Så kör du med mindomän.se , ip: 1.2.3.4
Där 1.2.3.4 är ditt WAN IP hemma. Normalt så byter man inte ipt hemma så ofta. Jag har bytt 2 ggr på 5 år. Så jag skippar dyndns (DDNS), jag går in och ändrar manuellt de ggr det sker byte.

Jag körde one.com men har bytt till inleed.se istället. Billigare samt man kan ringa någon om man mot all förmodan behöver hjälp med något.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du kan se DNS som telefonboken, telefonnummer = ip, namn = DNS.
Domän kan du se som en post i telefonkatalogen. Som att du lägger till en person med namn + telefonnummer.

Med domän så kan du bestämma/kontrollera "namnet" + "telefonnumret" själv, typ.

Så istället för Per Persson tel: 070-123456789
Så kör du med mindomän.se , ip: 1.2.3.4
Där 1.2.3.4 är ditt WAN IP hemma. Normalt så byter man inte ipt hemma så ofta. Jag har bytt 2 ggr på 5 år. Så jag skippar dyndns (DDNS), jag går in och ändrar manuellt de ggr det sker byte.

Jag körde one.com men har bytt till inleed.se istället. Billigare samt man kan ringa någon om man mot all förmodan behöver hjälp med något.

Okey, Tack för informationen hjälper en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cikk:

Okey, Tack för informationen hjälper en del

DNS är uppbyggt som ett träd. I ditt exempel håller root-zonen koll på var namnservrarna för .com finns. Dessa håller i sin tur koll på var namnservrarna för domännamn.com finns. Det är detta senare stegets namnservrar som du när du köpt en domän kan både peka ut och lägga till information i.

När du köper en domän brukar den registrar som du köper den ifrån också erbjuda en tjänst där de tillhandahåller namnservrar och låter dig lägga till DNS records för din domän.

Förvirring kan uppstå eftersom DNS resolvers (dvs. en server som gör DNS-uppslag åt dig) ofta i folkmun kallas "DNS-server".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q